Hari Valentine Bukan Budaya Islam.
SEJARAH HARI KEKASIH

Sejarah Hari kekasih mempunyai hubungan dgn pemujaan berhala dan patung dlm masyarakat org Rom sebelum 17 abad yg lalu.Perayaan ini diperkenalkan dlm masyarakat mereka sebagai hari mencintai tuhan atau patung pujaan.

Antara legenda yg tersebar dlm kalangan org Rom & kemudiannya dipercayai penganut agama Kristian,kononnya datuk bandar Rom,Romelios pernah disusui seekor haiwan yg beroleh kekuatan tenaga dan fikiran yg luar biasa drpd haiwan itu.

Orang Rom menjadikan peristiwa yg berlaku pada 14Febuari itu sebagai perayaan tahunan yg diadakan besar-besaran.Antara upaca rasmi hari itu termasuklah menyembelih anjing dan kambing betina,darahnya dilumur pada badan dua pemuda,kemudian dibasuh dgn susu,sebelum mereka diarak di tengah-tengah kota.

Ketika perayaan berlangsung,kedua-dua pemuda itu memegang kulit anjing dan kambing yg disembelih yg masih berlumuran darah dan mencalit darah kepada sesiapa sahaja yg sempat dicalit.Anak-anak gadis bangsa Rom sgt suka jika badan meraka sempat dicalit darah kerana dipercayai mereka mampu mengandung dan tidak akan mandul lagi.

VALENTINO - PADERI KRISTIAN YG BERPENGARUH

Ada sumber menyatakan,Valentine atau d sebut juga Valentino, adalah nama seorang paderi kristian yg sgt berpengaruh dan giat menyebarkn Kristian ketika pemerintahn raja yg bernama Claudius II di Rom.Pada masa pemerintahannya,Raja Rom memenjarakan ramai orang Kristian kerana mengamalkan ajaran yg bertentangan agamanya.Paderi Valentino juga tidak terkecuali drpd tindakan itu.

Ketika dlm penjara Valentino tetap menyebarkan agama Kristian kepda banduan.Kegiatan ini diketahui oleh Raja Rom yg anti-Kristian,lalu Valentino diseksa dan dibunuh pada 14 Febuari 296 Masihi.Sejak itu penganut Kristian menganggap Valentino sebagai org yg mulia kerana sanggup berkorban mempertahankan agama Kristian & penganutnya.

Disebabkan pengorbanannya,Valentino diberi gelaran Saint yg sama kedudukannya dgn Jesus,yg kononnya mati kerana menebus dosa yg dilakukan oleh para pengikutnya.Bagi mengingati St.Valentino,sebuah gereja dibina berhampiran kuburnya pada tahun 350 Masihi.

0 Responses