azan
sesuatu yg tak pernah dijangkau oleh akal fikiranku ni.

Ketahuilah bahawa pada setiap waktu sembahyang di seluruh dunia, ribuan Bilal d serata dunia akan melaungkan azan, mengakui bahawa " Hanya Allah Shj Yg Patut Disembah dan Nabi Muhammad Adlh PesuruhNYa".

Dimulakan dgn Indonesia yg terletak dbahgian Timur dgn ratusan kepulauannya dan jumlah penduduknya seramai 180 juta. Sebaik masuk waktu Subuh, azan mula berkumandang dr kawasan ini dgn ribuan Bilal akan yg akan melaungkan KEAGUNGAN ALLAH S.W.T & NABI MUHAMMAD SAW.

Proses ini akan bergerak ke Barat Kepulauan Indonesia. Perbezaan masa antara Timur dan Barat Indonesia adlh 1-1/2 jam. Belumpun Azan dimerata Indonesia selesai, ianya bermula pula d Malaysia. Berikutnya d Burma dan dlm masa 1 jam slps Azan dilaungkn d Jakarta, tiba giliran Dacca di Bangladesh. Berikutnya laungan akn kdengarn di Calcutta dan trus ke Srinagar di Barat India.

Perbezaan waktu di kota-kota Pakistan adlh 40 minit jdi dlm jangka masa ini, Azan akn brkumndang di seluruh Pakistan. Belum brakhr d Pakistan, Azan akn brmula pula d Afghanistan dan Muscat. Perbezaan waktu antara Muscat dn Baghdad adlh 1 jam. dlm jangka masa ini, Azan akn brtrusan dlaungkn d Emeriah Arab Bersatu (UAE), Makkah, Madinah, Yaman, Kuwait dan Iraq.

Proses ini brtrusan stiap detik shingga ke Pantai Timur Atlantik. Jarak antara masa Azan mula dilaungkn di Indonesia sehingga ke Pantai Timur Atlantik adalah 9-1/2 jam. Belumpun Azan Subuh berkumandng d Pantai Timur Atlantik selesai, Azan Zuhur sudah mula dilaungkan d Indonesia.

ini brtrusan bg setiap waktu Smbahyng, tdk putus-putus.....
0 Responses